Reistips

Vlucht vertraagd of geannuleerd? Dit kun je doen!

Is je vlucht vertraagd of helemaal geannuleerd? Het overkwam mij laatst in Athene. Door de storm in Nederland werd mijn vlucht naar Amsterdam geannuleerd. Ik kreeg hier gelukkig ruim van tevoren bericht over en de vliegtuigmaatschappij had ons al een andere vlucht toegewezen, maar wel ruim 24 uur later dan gepland! Ik had genoeg tijd om een nacht bij te boeken in het hotel en gelukkig had ik geen belangrijke afspraken. Zo had ik een hele extra dag in Athene en dat vond ik stiekem geen straf. Ruim een dag later dan gepland, vloog ik via Frankfurt naar Amsterdam, maar wat zijn nu precies je rechten als passagier bij een vertraagde of geannuleerde vlucht?

Recht op vergoeding

Wanneer je minimaal drie uur vertraging hebt, kan het zijn dat je recht hebt op een vergoeding. Bij drie uur vertraging bij alle vluchten binnen de EU van meer dan 1500 km en bij alle andere vluchten tussen de 1500 km en 3500 km of bij vier uur vertraging bij alle vluchten heb je recht op maaltijden, verfrissingen en twee gratis telefoongesprekken. Als de luchtvaartmaatschappij je geen verzorging aanbiedt, kun je deze zelf aanschaffen en later de kosten terug vragen bij de luchtvaartmaatschappij.

Belangrijk is dat je de bonnetjes bewaard! Via de website van de luchtvaartmaatschappij kun je dan de kosten terug vragen en de bonnetjes meesturen.

Als je zoveel vertraging hebt dat je een nacht langer op je bestemming moet blijven, is de luchtvaartmaatschappij verplicht om de overnachting te betalen, inclusief vervoer. Ook hier geldt: biedt de luchtvaartmaatschappij je geen accommodatie aan? Dan kun je deze zelf zoeken en de kosten terug vragen bij de maatschappij – mét bewijs 😉

Recht op compensatie

Bij een vertraging van meer dan drie uur heb je mogelijk recht op een compensatie voor de tijd die je hebt verloren. Als de vertraging is veroorzaakt door een buitengewone omstandigheid, zoals weersomstandigheden, stakingen van derden, een natuurramp of terrorisme geldt dat je geen recht hebt op compensatie. Volgens de luchtvaartmaatschappijen is dit namelijk overmacht en geven ze je geen vergoeding. Staakt het personeel van de luchtvaartmaatschappij waar je mee vliegt of is er iets mis met het vliegtuig? Dan heb je waarschijnlijk wel recht op een compensatie.

Bij een bestemming binnen de EU heb je recht op een compensatie van €250 bij een vertraagde vlucht tot 1500 km en €400 bij een vertraagde vlucht van meer dan 1500 km.

Bij een bestemming buiten de EU heb je recht op een compensatie van €250 bij een vlucht tot 1500 km, €400 bij een vertraagde vlucht tot en met 3500 km en €600 bij een vertraagde vlucht van meer dan 3500 km.

Niet verder reizen

Bij een vertraging van meer dan 5 uur kun je er zelf voor kiezen om niet verder te reizen. Het geld van je vliegticket moet dan worden terugbetaald door de luchtvaartmaatschappij. Als je halverwege je reis bent, heb je recht op een vlucht naar je eerste vertrekpunt.

Veel succes, maak je niet te druk en geniet van de plek waar je bent – alles komt goed!

Heb je verder nog vragen? Misschien kan ik je helpen!

4 Reacties

  • Kim

    Wij hadden laatst wat geks… een vlucht van NYC naar Amsterdam. Vertrek vanuit NYC om 22.00u en aankomst Schiphol verwacht 11.20u de volgende dag. Nu kregen we de dag zelf al te horen dat de vlucht i.p.v. 22.00u om 23.45u vertrok. Uiteindelijk zaten we om 23.45u in het vliegtuig, maar er kon maar één baan gebruikt worden voor zowel opstijgen als landen, en er waren nog 27 vliegtuigen voor ons. Uiteindelijk stegen we ongeveer 2 uur en een kwartier later daadwerkelijk op (zo rond 02.00u ‘s nachts dus). We landden in Amsterdam om (let op) 14.18u. Nèt geen drie uur later dan de eerder geplande landingstijd. Deze tijd (14.18u) was wel puur de landingstijd en het taxiën naar de gate kwam hier nog extra bij. Maar 14.18 staat dus officieel aangegeven. Nu vinden wij dit een beetje flauw geregeld zo, want ik gok dat we nu geen recht hebben op compensatie (de claim ligt nog). Terwijl ik ook denk dat als we daadwerkelijk om 22.00u vertrokken waren wat in eerste instantie de bedoeling was, dan waren we een stuk eerder dan 11.20u geland dus die eerste aankomsttijd lijkt me ook al een beetje natte vingerwerk. Maar goed, ik ben benieuwd… 😉

    • Reissmurf

      Wat bizar zeg! En wat balen dat jullie zoveel vertraging hebben gehad op die vlucht. Goed dat je toch een claim hebt ingediend – nee heb je, ja kun je krijgen. Zouden ze echt moeilijk doen om die 2 minuten? Ik ben heel benieuwd hoe dit afloopt, wil je me op de hoogte houden? Succes ermee XX

      • Kim

        Toevallig hebben we al reactie gekregen en… we krijgen 300 euro pp compensatie! We konden ook kiezen voor een waardebon van de maatschappij voor 500 pp, maar liever cash 😉
        Het valt me dus echt alles mee! Mooi meegenomen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *